måndag 31 augusti 2009

Coca colastek

Denna stek har jag länge varit sugen på att testa. Låter kanske lite konstigt med coca cola i maten men det blev riktigt gott. Receptet kommer ifrån Växelhäxan men lite småändrinar har jag gjort. Tack Therese för ett bra recept!


1 kg skinkstek
1 ½ tsk salt
pepparkrydda
50 cl Coca Cola
2 vitlöksklyftor
10 hela svartpepparkorn
Sås:
ca 4 dl steksky
2 msk maizena
1 msk soja
1 köttbuljongtärning
1-2 msk vinbärsgelé
1 dl creme fraiche
pepparkrydda

Sätt ugnen på 175°. Klappa in saltet och pepparkryddan runt hela steken och lägg den i en ugnsäker form. Häll colan i formen. Skala och dela vitlöksklyftorna och krossa pepparkornen och lägg i dem i formen. Stick in en köttermometer. Sätt in formen och låt steken steka ca 1 ½ timme eller tills termometern visar 75°.

Sila bort stekskyn och häll den i en kastrull. Rör samman maizena lite vatten och soja och häll det i skyn och koka upp. Lägg i buljongtärning, gelé och creme fraiche. Krydda med peppar.

Servera med potatis, gelé eller äpplemos och grönsaker.

15 kommentarer:

Anonym sa...

oj vad gott det där såg ut! Det receptet ska jag testa!

Camilla och Thomas sa...

Hehe låter märkligt, jag vet inte om jag vågar prova :)

Nakenhunden sa...

Det lät annorlunda! =)

Allt bra med dig?
Kramar

Tina sa...

Ja nu förtiden kan man nog blanda ner de mesta i maten...detta har jag nog inte testat..ciderskinka har jag där emot smakat.
Mmm...vore kanske nått för mina stor killar när de får veta att de är coca cola i maten =)
Ha en bra dag
Kram

Växelhäxan från norrland sa...

Ja det va inte så tokigt va!
Om det ble nått över å få du göra en gryta sen..
Riktigt mummigt det med..
Va kul att få pröva olika varor, tänker på chokladen nedan..
Ha en bra dag

Fröken Dill sa...

Spännande med cola till köttet!
Tycker fröken Dill

Kalasgott sa...

Åh vad gott! Har sett Nigella göra något liknande någon gång tror jag! :-)

Helena Ljunggren sa...

Vad läckert! Jag har rynkat lite på näsan åt det som har coca cola i men när jag ser din bild så måste jag erkänna att jag blir väldigt dugen på att testa. Det ser verkligen jättegott ut!

Helena Ljunggren sa...

hur var såsen föressten? Försvinner colasmaken? :)

Mor-Mia sa...

Spännande recept du bjuder på idag!

annami sa...

Perfekt. Jag har aldrig lyckats att få en skinkstek god, men nu går det nog bra. Tack för det!//annami

promenader på landet sa...

Spännande med cocacola i maten, det var nytt för mig! Kram Maria

Camilla K sa...

mm..vad gott. Det här måste jag prova vid tillfälle!
Nu har jag varit inne hos dig och snott med mig receptet på de där valnötsbrowniesen!
Kram kram

Anonym sa...

Det är tydligen rätt poppis att marinera i coca-cola. Själv har jag dock aldrig våga försöka :)

Katarina L sa...

Det här var hur gott som helst :)