tisdag 11 augusti 2009

Pannkaksrulle med köttfärsfyllning

Denna pannkaksrulle tycker jag är perfekt till kvällsmat, hyfsat snabb att slänga ihop och framförallt supergott.


ca 4 pers

2½ dl mjöl
6 dl mjölk
3 ägg
1 tsk bakpulver
½ tsk salt
Fyllning:
300-400 g blandfärs
1 gul lök
3 msk chilisås
3 msk tomatpuré
100 g philadelphiaost
2 msk tacokrydda
½-1 dl vatten
fetaost
paprikasallad på burk
riven ost

Vispa äggen lätt och tillsätt hälften av mjölken. Blanda mjölet och bakpulvret och vispa ner det i smeten. Tillsätt resten av mjölken och saltet och vispa. Häll smeten i en ugnsplåt med smort bakplåtspapper.

Grädda i mitten av ugnen på 225° i ca 15 minuter. Ta ut den och vänd upp den på ett annat bakplåtspapper, låt svalna nån minut och dra sedan av det översta bakplåtspappret.

Stek färsen och löken. Tillsätt chilisås, tomatpuré och philadelphiaost. Rör tills osten smält. Tillsätt tacokrydda och vattnet och låt småputtra tills vattnet kokat bort.

Bred på köttfärsfyllningen över pannkakan, strö över fetaost och paprika. Rulla ihop rullen från kortsidan. Strö riven ost över rullen och ställ in i ugnen nån minut till så osten smälter.

Servera med sallad.

12 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Det låter toppen! Jag gillar nästan alla salta "crepes".
Hälsar fröken Dill

Mary sa...

å mums! Ser jätte gott ut!

Anonym sa...

Ser jättesmaskigt ut! :)

Annas Lycka sa...

Men så gott det såg ut!!! har velat testa detta länge men inte kommit mig för- Ska göra det nu ....Ha det gott! kram Anna

Anna sa...

Men så gott det ser ut! Jag har gjort ngt liknande för länge sedan fast då hade jag en kall fyllning med crabfish, keso, räkor och lite annat i! Ikväll ska jag faktiskt också göra pannkaksrulle med köttfärs... fast jag ska göra många små crepes istället för en stor :) Ha det fint!

åsa - hello sugar! sa...

min mamma brukar göra denna rätt, när jag först hörde talas om den var jag lite skeptisk men det var verkligen supergott!!! :)

bagerskan sa...

Hej, va kul att du är med och tävlar!
Lycka till, Karin

lina sa...

Ser gott ut det där!

Cizzi sa...

Mums vad gott det ser ut! Tror att det blir till att testa receptet på fredag kväll!
Kanonbra sida du har förresten! Massvis med inspiration!

Emilies Skafferi sa...

Mmm låter riktigt gott och smidigt ju! Ja piroger är verkligen somidigt att ha och plocka fram vid behov!

Anna sa...

Nu har jag äntligen testatden här rätten och det blev en mycket stor favorit här hemma!!

Katarina L sa...

Rikigt gott! Det här receptet måste jag spara :)