söndag 9 augusti 2009

Cupcakes med choklad och mandelmassa

För er som missat tävlingen, så är det hög tid att anmäla sig för i morgon dras nämligen vinnaren.

Sedan kommer vi till det goda, för dessa cupcakes blev verkligen goda med sina stora smarriga choklad- och mandelmassebitar i och toppad med Leila's Chochlate frosting. Kan inte bli mycket bättre för en chokladoman och gottegris som mig.

14 st

2 ägg
2 dl strösocker
1 dl mjölk
100 g smör
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
100 g mörk choklad, grovhackad
100 g mandelmassa, skuren i bitar
Frosting:
60 g rumsvarmt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
½ dl kakao
100 g philadelphiaost
1 msk varmt kaffe

Sätt ugnen på 200°. Smält smöret. Ladda muffinsplåten med muffinsformar.

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Rör i mjölken och smöret.

Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao i en skål och vänd sedan försiktigt ner det i smeten, när det är blandat rör försiktigt ner choklad och mandelmassan.

Fördela smeten i 14 formar, enklast med hjälp av en glass- eller mosskopa med fjäder. Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter. Låt svalna.

Frostingen: Rör smör, florsocker, vaniljsocker, kakao och philadelphia krämigt. Rör sist ner kaffet.

Sprita eller bred på frostingen på cupcakesen och garnera gärna med stössel.

17 kommentarer:

Mary sa...

Mumsfillibabba!!! :-) Hoppas du haft en trevlig helg!

Malin sa...

Jag som gått och längtat efter mandelmassa/marsipan i evigheter nu. Det här gjorde inte saken bättre ;P Ser helt underbara ut!

Sandra drömkaka sa...

Ja att det är gott med mandelmassa i chokladcupcakes!!
De ser himla goda & fina ut, cupcakes är ju så roligt att baka :)

Mia-En bondhustrus godispåse sa...

Åhh dom ser verkligen goda ut. Frostingen ska definitivt provas.

Kikan sa...

Men attans vad gott! Nu blev jag ju sååå sötsugen :) Kram Kikan

Marias Kakburk sa...

Tack:)!

Hoppas att du hittade någon svamp?! De säger ju att det är mycket iår. Kram!

Elena sa...

Åh. Jag vill bara baka när jag går in på din blogg. (: Hoppas din helg har varit bra.

Sanna sa...

Vad snyggt du fick till frostingen, för mig brukar det mest bli kladd...

Frida sa...

Den var grymt, grymt god! Tål att uprepas, grymt god! Jag har börjat gilla mandelmassa vilket jag är glad för, aldrig testad mandelmassa och choklad dock :)

Nettan sa...

Åh vad det ser gott ut. Kurrar lite i magen såhär på kvällskvisten med sådana godbitar framför ögonen:).

Ha en skön kväll:)

Carro sa...

Ohlalal, värsta gotte muffinsarna ! Jag älskar Marsipan/Mandelmassa :)
Hoppas du får en bra vecka !

Anonym sa...

oooh den du! Skulle man ha haft... ;)

sarinsko sa...

hej. du hade en tävling jag var med i som avslutades igår. Jag undrar bara vem som vann? :D

Emilies Skafferi sa...

Åhh mums vad gott det låter med mandelmassa i chokladcupcakes!

Daniel sa...

åååh bjud mej!

Camilla och Thomas sa...

Önskar att vi kunde baka såhär mycket som du gör!! Men det GÅR inte, då äter vi upp allt inom 5 minuter.. :S

åsa - hello sugar! sa...

mmm, chokladcupcakes med mandelmassa lät supergott!! :) och leilas chokladfrosting är ju så god!! :)