söndag 16 augusti 2009

Kycklingschnitzel

Kycklingschnitzel är minst lika gott vanlig panerad schnitzel och faktiskt är det ju så himla enkelt att göra. Sedan att det går hem hos mina barn gör ju saken ännu bättre. Dessutom kan man ju välja precis vilken kryddning man vill på schnitzeln.


4 pers

3 kycklingfiléer
vetemjöl
1 ägg, uppvispat
ströbröd
salt och peppar
lökpulver
cayennepeppar
Sås:
2 msk smör
2 msk vetemjöl
4-5 dl mjölk
1 hönsbuljongtärning
1 msk Bbq grill oil Hickory (kan uteslutas eller bytas mot annan grillolja)
2 msk röd vinbärsgelé
några droppar soya
½ dl creme fraiche
salt och peppar

Skär rakt igenom filéerna så du får två "schnitzlar" på varje filé. Lägg upp mjöl, ägg och ströbröd på 3 olika tallrikar. I tallriken med mjöl lägger du i kryddorna och blandar ordentligt.

Börja doppa kycklingen i mjölet, sedan ägget och sist i ströbrödet. Stek dom i en stekpanna med rikligt med smör på medelvärme.

Såsen: Smält smöret i en kastrull, häll i mjölet och rör runt ordentligt i nån minut. Häll på hälften av mjölken och vispa, när det tjocknar häller du på resten av mjölken tills du får lagom konsistens. Häll i grilloljan, gelén och soyan. Smaksätt med salt och peppar. Låt småputtra i 10-15 minuter. Tillsätt creme fraichen mot slutet.

Servera kycklingen och såsen med kokt potatis, kokta grönsaker och vinbärsgelé.


8 kommentarer:

Anna sa...

Schnitzel är jättejättegott och det var hur länge sen som helst som jag åt det så det får jag nog göra det igen! Sist jag åt det panerade jag i krossade tortillachips.. riktigt gott!!! :)

katarina / mera mat mamma sa...

åh vad kul med ännu en variant på älskade kycklingen. Denna skall vi prova!

Hanna sa...

Det måste jag testa göra någongång!!

Frostrosor sa...

Ser smarrens ut! Själv brukar jag göra det väldigt enkelt för mig och vända den i ägg och panera kycklingen i en blandning av ströbröd och riven parmesan. Vete tusan om man kan kalla det för schnitzel men gott är det.

Hanna sa...

Mmm ser jättegott ut..:)

Fröken Dill sa...

Kycklingschnitzel lät jättegott. Det ska jag göra, kanske med kallrökt skinka och ost i...
Funderar fröken Dill

I Nadjas kök sa...

Vi i våran familj gillar också schnitzel, det är supergott. Har dock inte provat med kyckling i, men det ska jag absolut göra nu, det ser jättegott ut.

Nadja

NorbergsBlogg sa...

Låter gott gotteli gott gott!