fredag 7 augusti 2009

New Orleans-köttbullar

Ibland kan det vara roligt att hitta på något annorlunda variation med våran vanliga husmanskost, som i detta fallet så blev köttbullarna lite upphottade, riktigt smarrigt vill jag lova. Receptet på köttbullarna hittade jag på Hemmets journals hemsida, mitt är lite omgjort.

4 pers

500 g blandfärs
salt och grovmalen svartpeppar
1 ägg
1 msk potatismjöl
1 liten riven röd lök
2 msk hot chilisås (Heinz)
½ msk Tennessee Sunshine sauce
smör till stekning
Klyftpotatis:
potatis till 4 pers
olja
pepparkrydda
grillkrydda
flingsalt

Blanda färsen med salt och peppar. Tillsätt ägg och potatismjöl. Arbeta färsen smidig. Blanda ner lök, chilisås och Tennessee sunshine sauce. Blanda väl.

Forma färsen till köttbullar. Stek köttbullarna, några i taget, ca 4-5 minuter.

Potatisen: Sätt ugnen på 225 °.

Skölj och skrubba potatisen eller om man hellre vill så skalar man dom. Klyfta dom. Lägg dom i en påse och häll på lite olja och krydda med pepparkrydda och grillkrydda, eller vad man önskar för kryddor. Skaka runt potatisen i påsen så allt blandas väl. Häll upp potatisarna på en oljad plåt och ställ in i mitten av ugnen. Låt steka i ugnen 30-40 minuter, man får prova sig fram. Strö på flingsaltet när dom är precis utagna ur ugnen.

Servera med köttbullarna med klyftpotatis, American bbq sauce och
tomatsallad.


Min Tennessee sunshine sauce köpte jag på Coop.

9 kommentarer:

Anna sa...

Det ser nästan ut som om ni har haft grillfest med köttbullarna.. ser ju ut som en riktig grilltallrik ju! :)

bakmammorna sa...

är den såsen väldigt stark? perfekt med lite bra varianter på köttbullar eftersom det är såååå eftertraktat här :-)

Anonym sa...

spännande variation! :) Smarrigt!

Filibabba sa...

mm det verkar ju gott det där! :)

Anneli sa...

ahh....det kanske vore nåt för min kulinariska familj - ska nog prövas, ser smarriga ut...
tack för din goa kommentar***
kram
annelie

Sublim design och Blossom kitchen sa...

Alltid kul med nya variationer på köttbullar:)Får prova detta nästa gång!
/S

Sandra drömkaka sa...

Ja riktigt riktigt god! Men som du säger lite dyr för att vara glass!

Bra du ger tips på hur man kan göra lite förändringar på vanlig husmanskost, behövs mycket såna tips :)

Ha en härlig söndag!

Uttan sa...

Åååå så hungrig jag blir..
Tack jag behöver verkligen nått nytt köttfärs recept.
Detta ska testas!!!!!
Kram!

Hanna sa...

Spännande köttbullar! Det där såg mycket gott ut!