tisdag 25 augusti 2009

Chocholate chip walnut brownies


Brownies är nog min absoluta favoritkaka och detta recept ligger på 2:a plats vad gäller brownies, mitt absoluta favvorecept är detta.
Receptet kommer ifrån Leila's A piece of cake. Receptet har jag halverat och sedan har jag ändrat lite mått efter eget tycke.

1 "halv" plåt

175 g smör
3 dl strösocker
1 dl kakao
½ dl ljus sirap
1/4 tsk salt
3 ägg
1 ½ dl vetemjöl
200 g vit choklad, grovt hackad
100 g valnötter, grovt hackad
Fudge glaze:
1 ½ dl vispgrädde
½ dl mjölk
½ dl ljus sirap
200 g mörk choklad, finhackad

Sätt ugnen på 175 °.

Vispa smör och socker vitt och krämigt. Rör ner kakao, sirap och salt. Rör i ett ägg i tagt och vänd sist ner mjölet i smeten. Vänd sedan ner vit choklad och valnötter.

Lägg ett bakplåtspapper i botten av en ugnsform, ca 25x35 cm och bred ut smeten.

Grädda i mitten av ugnen i 15-25 minuter (jag körde min i 30 minuter och då var den lagom krämig). Prova med en sticka, den ska vara lite kladdig.

Låt kakan svalna.

Fudge glazen: Koka upp vispgrädde, mjölk och sirap. Ta av kastrullen från värmen. Rör ner den finhackade chokladen och rör om tills all choklad smält.

Bred ut chokladen över kakan och låt den stelna i kylen.

Skär kakan i rutor och vill man kan man servera den med en klick vaniljglass eller vispad grädde.

17 kommentarer:

Pernilla sa...

här har man gott och varit sugen på glass & sötsaker hela dagen så gör du såhär, fy bubblans ;P ser jättegott ut!

Malin sa...

Haha, nu fick du det att börja vattnas i munnen på mig! Ser verkligen kanongott ut :

Katja sa...

Tack så söt du är <3
Men iaf om/när jag blir gravid kkan man inte gå in här iaf.. nog jobbigt när man blir sugen på allt.. hihi.. godsaker.. Kram!

Frostrosor sa...

Vilken läcker brownie! Och glassen på toppen är riktigt snygg där på bilden, den frestar en riktigt rejält när man ser att den börjar smälta. Jag har också ett brownierecept på g... har inte hunnit lägga in det i bloggen ännu bara. Så håll utkik!

Kalasgott sa...

Ser så god ut att jag skulle kunna äta den till frukost med detsamma! Mmmmmmmmmmmums!

Helena Ljunggren sa...

Kan man få en dubbel-cookie till frukost måntro? :) Gu, så gott!

Pinglan sa...

Hur gott såg inte det här ut. Jag älskar brownies av alla de slag och den här såg hur god ut som helst. Måste provas!!!

Viola sa...

DU är ju en guldgruva ..nu när jag ska ha café i butiken..blir ju till vår och hembakat ska det bli...tänk vad recept jag fått av dig som nu måste testas, ha en fin dag, kramen

Mor-Mia sa...

Låter inte helt fel...

Filibabba sa...

mm jag älskar de där! =)

åsa - hello sugar! sa...

jösses så gott det såg ut! om detta är ditt näst bästa recept så måste jag ju bara testa det som du tycker är abosolut bäst. :)

Cutecakes-Paulina sa...

Ser farligt gott ut, en sån här skulle jag lätt kunna äta vilken dag som helst:)!

NorbergsBlogg sa...

Nu gjorde du mig riktigt sugen på något gott.Brownies som är så gott mums filibabban.

lina sa...

Ja, nog är brownies en favorit alltid! Men ibland blir mina inte sådär kladdiga som jag vill ha dem. Ska ta och testa detta recept nästa gång jag blir sugen (eller sugen är jag ju redan nu...)

Johan sa...

Testat denna kaka enl Leila org recept och den är underbar och som sakt det blir mycket men den går alldeles utmärkt att frysa i portionsbitar och bara att ta upp när man är sugen.

Mamma Mimmi sa...

Låter alldeles fantastiskt gott! Hur ska man kunna hålla höstdieten när man jämt blir frestad av allt mumsigt hos dig!? ;-) Lottar just nu ut en bakbok om Äpplen - kanske något som saknas i samlingen? Kram Mimmi

Fias kastruller sa...

Åh, jag älskar brownies. Blir verkligen sugen på lite bakning!