onsdag 12 augusti 2009

Fläskfilé i sötsur sås

Jag verkligen älskar kött i sötsur sås och jag njuter av varje tugga och har så svårt att sluta äta sån här mat. Kycklingwok i sötsur sås är sedan tidigare en klar favoriträtt och idag åkte det fram en fläskfilé ur frysen och efter lite klurande kom jag fram till att testa den ihop med sötsur sås och jisses säger jag bara, så himla gott.


ca 4 pers

1 fläskfilé
1 gul lök
3-4 dl vatten
1 tsk soja
salt och peppar
Sötsur sås:
1 morot i tunna skivor
1 burk ananas, jag använde endast ananasjuicen och åt sedan ananasen bredvid
1 msk maizena
1 msk farinsocker
1 msk soja
3 msk vinäger
1 msk tomatpuré
½ dl vatten
½ röd paprika, strimlad

Fräs fläskfilé och lök i en stekpanna. Häll på vattnet, sojan och salt och peppar och låt småputtra ca 15 minuter.

Såsen: Lägg morotsskivorna i ananasjuicen i en kastrull och låt koka i 5 minuter. Lägg maizena, socker, soja, vinäger, tomatpuré och vattnet i en redningsbägare och skaka ordentligt. Häll det i kastrullen och låt koka en liten stund.

Häll över den sötsura såsen i stekpannan med fläskfilén, blanda så allt blandas och låt småputtra ytterligare några minuter. Späd med mer vatten om det behövs.

Servera med nudlar.

16 kommentarer:

INGELA NÄSLUND sa...

Jag brukar göra ett liknande recpt med kyckling som är supergott. Ska prova ditt recept md fläskfilé någon dag.
/Pinglan

Tina sa...

Ja det såg verkligen gott ut, få se nu om man kommer igång här med mat inspirationen...har verkligen legat av mig i sommar.

Ha det bäst
kram!

Marias kakburk sa...

Tack, ja visst är de!:)

Låter riktigt gott, älskar också sötsur sås:)

Frostrosor sa...

Mums! Ser smarrigt ut! Men du... du har glömt gul lök... säger jag som har gul lök i allt :-D

Anna sa...

Jag har försökt mig på sötsur sås flera gånger men aldrig lyckats något vidare bra så jag brukar oftast köpa uncle ben's färdiga.... vilken ju okså är jättegod! Fast nu får jag nog allt testa ditt recept för det ser ju onekligen sjukt gott ut! :)

Mor-Mia sa...

Själv tycker jag också att sötsur sås är bara så gott!
Det blir nog till att prova din variant med kyckling!

Hälsningar
Mia

Anonym sa...

Mums vad gott det ser ut. Är ju såå gott med sötsur sås!! Lycka till m allt nu i höst o hoppas ni har det bra!
KRAM
Birran

Sandra sa...

Åhh, det såg gott ut. Smidigt också, jag får nog ta och testa det med kyckling någon dag :)

Frida sa...

(Det har åkt ned mycket hallon direkt i min mage också, det är verkligen svårt att låta bli! :)

I Nadjas kök sa...

Här har jag varit borta i en vecka på semester och vilka uppdateringar du har gjort! Massor av godsaker :D

Hälsningar Nadja

lina sa...

Åh, ser ut som ett toppenrecept!

Växelhäxan från norrland sa...

Riktigt gott är det med söt sursås, men jag brukar peta bort ananasen.
Boken låg i brevlådan idag när jag va hemma på lunch.
Hann bläddra lite snabbt i den och huva vad jag hittade mycke godsaker..
Tusen tack.
Kram

Fröken Dill sa...

Gott, väldigt gott låter det. Senaste gången jag lagade denna rätt gjorde jag misstaget att använda en otäck sås på halvfabrikat (minns ej vilket). Usch, oätligt!
Varnar fröken Dill

Kikan sa...

Och här sitter jag som är vrålhungrig och tittar på dina underbara matbilder!! Dags att ge sig ut i köket :) Kram Kikan

åsa - hello sugar! sa...

hemmagjord sötsur sås, så gott, det måste jag göra någon gång! brukar köpa den färdiga varianten då och då men tycker den är lite sisådär...

Jenny sa...

Ser super gott ut!