lördag 15 augusti 2009

Mississippi Mud Pie

Igår var vi hos vänner och åt kräftor (läs fläskfilé, pommes och aioli för min del), tack J och J för en trevlig kväll.

Jag ville ha med mig något nytt i efterrättsväg och då föll valet på denna paj. Jag var dock lite missnöjd med pajskalet, men det finns ju många olika varianter på denna paj så nästa gång testar jag nog med digistivebotten. Men jag måste säga att smeten var grymt god så jag hade kunnat den direkt ur bunken.

Gör den gärna dagen innan så den får stå till sig lite.


Pajskal:
5 dl mjöl
2 msk kakao
140 g smör
2 msk socker
2 msk kallt vatten
Fyllning:
175 g smör, rumsvarmt
3 dl farinsocker
2 dl socker
4 ägg
4 msk kakao
150 g mörk choklad, smält
3 dl grädde

Pajskal: Sätt ugnen på 190°. Arbeta snabbt ihop mjöl, kakao, smör och socker i en matberedare. Tillsätt vattnet och arbeta ihop degen. Kyl i 15 minuter. Kavla sedan ut degen och lägg i en smord form med löstagbar kant. Tryck degen hela vägen upp på kanterna i formen och nagga med en gaffel, grädda i 15 min.

Sänk värmen till 160°.

Fyllning: Rör ihop smör, farin- och strösocker i en skål. Rör ner kakao och ägg (en i taget), och sedan den smälta chokladen och grädden. Häll fyllningen i pajskalet.

Grädda i mitten av ugnen i 45 min, eller tills fyllningen stelnat.

Låt pajen kallna. Låt den gärna stå till dagen efter innan den serveras.

Servera med vispad grädde.



16 kommentarer:

Pernilla sa...

mmmm. ja, mississippi mud pie är nog något av det godaste som finns :) precis som allt annat av choklad i bakverks-väg såklart! låter som en lyckad kräftskiva iaf. hoppas får en fin lördag också!

Tina sa...

Oh Jesus!...helt i min smak detta måste jag testa...men jag kommer att nog att göra som dig att testa med digestive botten...jag tror de kan bli smarr!!
Ha en skön lördagkväll!
Kram

Marias Kakburk sa...

Ja, den brukar vara en favorit:)

Det där lät väldigt gott!

Mor-Mia sa...

Åhh, den här lät spännande!

Kram Mia

annami sa...

Oh, gud vad gott det ser ut!! Jaha, det blir till att prova den oxå. Din goda blogg är farlig för min försvinnande figur...

Carro sa...

Den såg då syndigt god ut !
Vad mysigt med middag med bekanta !
Men är du inte förtjust i kräftor? Har själv aldrig testat det ..
Imorgon ska vi till farmor & farfar å käka Surströmming :D Muuums :D Är det något du testat & isåfall gillar? :)

emilia sa...

Oj, den såg god ut. kladdkaka/paj är ju det godaste som finns så en blandning verkar ju jätte god!

Åsa /En Sida Med Mat sa...

Åh....ännu ett urläckert recept!!

Hanna sa...

Ååh så gott det där såg ut!!!

carola sa...

wow...såg ut att vara en paj i min smak..
härligt kladdig...

ha nu en skön söndag

I Nadjas kök sa...

Oj vad god och krämig den ser inuti, denna kommer nog att provas framöver

ha en fin söndag

Malin sa...

Tack, vad snäll du är! :) Och nu känns det betydligt bättre.

Mississippi Mud Pie har jag aldrig testat, men det verkar helt i min smak. Du gör så mycket gott! :)

lina sa...

Det är verkligen din blogg man ska besöka när det vankas bakning och desserter! Sååå mycket smaskigt det finns att hitta här!

Sandra drömkaka sa...

Åh gud så gott! Den här har jag länge velat prova, måste bakas snarast! :)

Helena Ljunggren sa...

Åj jäklarns vad gott det där såg ut.
Måste testa :)

Tack för receptet!

På återseende,
www.HelenaLjunggren.com

Catty sa...

GAH vad gott detta verkade :) duktig du är! detta måste jag testa :)