fredag 14 augusti 2009

Kanelkakor med choklad

Igår var jag sugen på att baka småkakor och efter lite kikande i min receptsamling blev jag sugen på kanelkakor. Kanelkakor brukar ju vanligtvis kanske inte innehålla choklad, men ett kakrecept utan choklad är ju nästan inte jag så ner med lite choklad i kakorna. och mmm säger jag bara.

Nu ikväll väntar kräftskiva eller ja för övriga deltagare, ingen stor fantast av just kräftor men det blir ju en massa annat gott med.


ca 50 st

200 g smör
1 dl farinsocker
1 dl strösocker
5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk kanel
1 dl mandel, finhackad

Rör smör, farinsocker och strösocker poröst. Blanda mjöl, bakpulver, kanel och den hackade mandeln och rör sedan i det i smeten.

Arbeta ihop till en deg och forma till två rullar, ca 4 cm i tjocka. Lägg rullarna kallt i ca 1 timme.

Sätt ugnen på 175°.

Skär rullarna i 1 cm tjocka skivor och lägg på bakpappersklädda plåtar.

Grädda mitt i ugnen i 12-15 minuter.

9 kommentarer:

Daniel sa...

Utprintat, bullemonster som jag e!

promenader på landet sa...

Vad goda de ser ut! Jag gillar "torra kakor" kram Maria

Frostrosor sa...

Smaskens! Kanel och choklad blir nog ganska gott ändå! :-) Själv har jag kombinerat kokos och choklad nu senast... kika in på mina bountybollar!

carola sa...

vilken härlig blogg, hit kommar jag tillbaka:)
Ska kika runt bland alla härliga recept jag

Trevlig helg

annami sa...

Kanon recept. Ska bakas i morgon!! Tack Tack!!

bakmammorna sa...

mums vad gott. choklad kan aldrig bli fel i en kaka- oavsett smak :-)

åsa - hello sugar! sa...

smaskens! jag tycker kanel och choklad passar bra ihop!! :)

Mary sa...

mumsigt! måste jag testa! Hoppas du får en trevlig helg och tack för krya-på-dig-hälsningen .-) / Mary

Elena sa...

Åh, smarrigt!

Ja. Men man får ta an på den tiden man har tillsammans. (: