måndag 17 augusti 2009

Raggmunk med skinkröra

Idag behövdes något snabblagat på middagsbordet eftersom vi efter maten skulle bege oss till dagis för första inskolningsdagen för E och T. Så nu är det bara två veckor kvar tills man börjar jobba.

Blev sugen på raggmunkar efter att ha läst på bloggen Frida's recept, där hon lagat raggmunkar med fläsk. Raggmunkar är ju en himla god och snabblagad rätt som man tyvärr lätt glömmer bort att göra emellanåt. Ist för att ha stekt fläsk och lingon till som kanske är det första tillbehör man tänker på så slängde jag ihop en skinkröra på Ridderheims fjällskinka, som jag fått hem för provsmakning. Recension av skinkan kommer när jag provat den kokta också, men jag kan säga att jag tycker skinkan var god och den gjorde sig riktigt bra i skinkröran. Måtten i skinkröran är ungefärliga eftersom den är snabbt ihoprörd. Röran räcker nog till 2-3 pers medans raggmunkarna är till 4 pers.


2 dl vetemjöl
1 tsk salt
4 dl mjölk
1 ägg
800 g fast potatis
smör
Skinkröra:
150 g rökt skinka, hackad
1-1½ dl creme fraiche
½ röd lök, finhackad
1 tsk senap
salt och peppar

Vispa ihop mjöl, salt och lite av mjölken till en jämn smet. Vispa ner resten av mjölken samt ägget. Skala potatisen och riv den grovt direkt ner i äggsmeten. Smält lite smör i en stekpanna så att det blir ljusgult. Klicka och bred ut smeten i stekpannan. Beräkna ca 1/2 dl smet per raggmunk. Stek raggmunkarna någon minut på varje sida så att de blir gyllenbruna.

Blanda ingredienserna till skinkröran och smaka av med salt och peppar.

Jag serverade det med tomat och fetaost.



18 kommentarer:

Tina sa...

Ha..ha ja ibland kan de bli riktigt kul!!;)
Ja jag gillar husmanskost...fast mina blir inte i klass med min svärmors "raggisar" hon är kung på det.
Ha det gott!!

Mary sa...

å jisses vad mumsigt! Hoppas helgen din varit bra!

promenader på landet sa...

Älskar Raggmunk! Kram Maria

åsa - hello sugar! sa...

raggmunkar är så gott! jag gjorde det till min pojkvän som är amerikan för ett tag sedan, för honom var det något helt nytt, ett riktigt svenskt kulinariskt inslag. :)

Mia sa...

Skinkröra till raggmunk var verkligen nåt nytt.
Det ser väldigt gott ut.
Ha det bra du med =)

Växelhäxan från norrland sa...

Håller med, raggmunkar är nått man gör alldelens för sällan..
Bara 2 veckor kvar innan du börjar jobba såg jag, hur känns det?
Brukar ju vara med blandade känslor.
Mvh

Frostrosor sa...

Raggmunkar är så gott! Har aldrig tänkt på att man kan ha något annat än fläsk och lingonsylt till dessa.

carola sa...

dethar jag aldrig provat på...
Kanske dags för det..

Kotten har inte lämnat sitt nya hem idag, bara han inte tänker övervintra här..
kram och sussa sött

Pernilla sa...

haha, jag kan trösta dig med att aladdin-asken är tom, vi hittade den vid en pappersinsamling och tyckte det var oerhört roligt att gå runt och lura folk att vi vunnit en gigantisk chokladask ;)

hoppas inskolningen går bra, har ju inga egna små men efter 3 år som dagisfröken har jag förstått att det är 100 ggr svårare för föräldrarna än för barnen, så lycka till :)

Åsa/ En Sida Med Mat sa...

Mmmm...vad gott det lät!!

Vilka stora händelser du har på gång!
Inskolning och jobbstart...
Hoppas det går bra för de små och för dig också!

Kommer ihåg för ca 1 år sedan när jag inskolade Mollie....jag grät varje gång jag lämnade henne....ha,ha!

Så det var klart jobbigasr för mig!
Men det är tydligen väldigt vanligt....

Ha det så bra och lycka till!

Kram Åsa.

Mor-Mia sa...

Detta såg jätte gott ut.
Roligt med en ny variant på det hela. Fin signatur du har skaffat, jag har i alla fall inte sett den tidigare!

Kram Mia

Anneli sa...

underbart gott är det ju...som sagt man glömmer att göra det...
kram
annelie

Emilies Skafferi sa...

raggmunk är gott. Låter som en riktigt god skinkröra dessutom:)

lina sa...

Gud så gott med raggmunk! Testade också skinkan igår, och blev positivt överraskad. Supergod enligt mig!

Nakenhunden sa...

Tackar!
Raggmunkar är ju så gott! =)
Var kräftskivan lyckad??
Kramar

Anonym sa...

Ahh så läckert! Skinkröra till raggisar var något nytt, men ska absolut prova! Det låter gott!

Anna sa...

Oj, det ser verkligen hur gott som helst ut! Jag har aldrig riktigt gillat raggmunkar... tyckte ju bättre om vanliga pannkakor när jag var mindre men nu kanske man ska ge det en ny chans :)

Kalasgott sa...

Blev galet sugen på Raggmunk nu! Älskar det! Åt det för första gången i skolan faktiskt, sen dess har jag varit fast! :-)