fredag 8 maj 2009

Minismörgåstårta

Nu ikväll har här mumsats smörgåstårta, så himla gott. Detta är min absoluta favorit när det gäller smörgåstårtor och den görs lite då och då när det vankas kalas.

Tänk på att lägga emellan tårtan helst en dag innan den ska ätas, eller iaf minst ett par timmar innan den ska ätas så den hinner safta till sig.

Upptäckte i affären att Abba börjat sälja tonfisk i 3 pack med burkar av mindre format, vilket är perfekt till tonfiskröran när man bara ska göra tonfiskröra till två bitar.

2 bitar

6 skivor formfranska
Tonfiskröra:
1 liten burk tonfisk
½ liten rödlök, finhackad
några droppar citronsaft
dill, hackad
1 kokt ägg
ca ½ dl majonnäs
salt och peppar
Skinkröra:
ca 100 g skinka
ca ½ pkt philadelphiaost
1 msk majonnäs
1-2 msk bostongurka
senap efter smak
Garnering:
majonnäs eller philadelphia
ca 1 dl ostbågar
sallad
tomat
1 kokt ägg
skinka
ost
rostbiff

Blanda ingredienserna till tonfiskröran. För att få ägget hackat snabbt och enkelt, så skiva den i en äggskivare, vrid ägget ett kvarts varv och skiva en gång till och man har fina småbitar.

Lägg två av formfranskskivorna på ett fat och bred ut tonfiskröran över. Lägg på två skivor bröd.

Blanda ingredienserna till skinkröran och bred på den på brödskivorna och lägg på dom sista brödskivorna. Bred majonnäs eller philadelphiaost över och runt om bitarna.

Lägg ostbågarna i en påse och krossa dom. Tryck sedan fast smulorna runt kanten på tårtan. Garnera tårtan med sallad, tomatklyftor, skivat ägg, skinka, ost och rostbiff.

Nu är det bara att njuta!!!

21 kommentarer:

josefin sa...

oj det lät gott..smörgåstårta vankas det imorn..dock vet jag inte vilken sort, kusinen fyller år så hoppas det blir bra. Vi blev klara med tårtan, dock ingne garnering på än,la bara ihop bottnar med fyllning.

Frostrosor sa...

Åh, smörgåstårta! Vill ha! Mums för det! Ska bara hitta på en anledning till att göra en! Ostbågar som garnering var en nyhet! Jag älskar, inte lika säker dock om mannnen går med på det.

sara sa...

Tack!! Vi älskar vår soffa :) Det är så mysigt när man kan sitta tillsammans allihopa.

bakmammorna sa...

Mums vad gott med smörgåstårta- det är verkligen riktigt fredagsmys!

Åsa/En Sida Med Mat sa...

Mmmm,vad gott!
Här blev det maffiga lax och räkmackor igår till middag!
Grannen bad mig fixa ett par som han skulle bjuda på och då blev jag så sugen själv och gjorde till mig och Peter också...
Jag verkligen älskar smörgåstårta och tröttnar aldrig på det!

SKOGSHUSET sa...

Jättesnygg och säkert urgod! Bra fredagsmat om man kan göra den på torsdagen så det bara är att plocka fram. Undras om inte smörgåstårta är bland det svenskaste som finns?!

Jasmine / Unga Morsan sa...

Låter jättegott!! Var riktigt längesen jag åt smörgåstårta nu.. Och så söt den var :)

Systrarna Yster sa...

Åhh gud så bra! Ska göra smörgåstårta idag och personerna som ska få den vill så gärna ha något med rostbiff på! Brukar mest göra skaldjur, italiensk och ost/skinka! Så detta var ju toppen!

Nu tror jag att man kan kommentera på vissa inlägg hos oss! Vet inte vad som hänt. Mailade blogg.se!
Men tack för din observation!

Hälsningar Carro

Anonym sa...

Åh vad gott..lyllos er som fick smaska så!!! Tack för tipset om tonfisken..ibland behöver man lite mindre och inte en hel burk!
Ha en skön lördag!
KRAMIS

Kalasgott sa...

Åh, den tonfiskröran lät inte helt fel, smaskens!

Ida sa...

Å jag som vart sugen på smörgåstårta i flera veckor.. måste ta och skriva på handlingslistan nu så det blir av!=) O så smarrigt!

Fortsatt trevlig kväll! /Ida

Ida sa...

Blev nog alldelens för sugen på din vackra goa smörgåstårta så jag glömde bort vad jag skulle skriva- tack för dina fina kommentarer!=)
Det är så roligt och värmer så gott
Kommer snart bilder på mina skapelser från igår! =)

Anonym sa...

Åh muuums! Den hade inte suttit fel nu! :)

Trevlig helg!

Camilla sa...

Åh mysigt.. lät riktigt riktigt gott. Det hade jag gärna tagit en bit av nu!!

Therese sa...

Härlig blogg! Väldigt inspirerande, finns mkt jag skulle kunna tänka mig att äta :) kommer definitivt besöka den här bloggen många gånger!

Lena sa...

Det ser jättegott ut! :)
Men du...ostbågar?? Har aldrig hört talas om det.

Ha en härlig Söndag! :)

Sandra drömkaka sa...

Oh ljuvligt gott med smörgåstårta :)

Filibabba sa...

ååh vilke god! =)

Pialotta sa...

Visst är den vacker tårtan.. det bor en liten konditor i min dotter..

Det var konstigt:-) Jag gjorde liknande minismörgåsmacka i lördags..
Tonfiskröra är så himla gott..
Fint du visar recept.. då gör jag inte det:-)
Ha de.. gott

Nina sa...

Mm gott med smörgåstårta =)

Sorkfröknarna sa...

Den såg supergod ut, ska jag prova vid nästa tillfälle .
Christina
www.grandmother.blogg.se