söndag 9 november 2008

Chokladmaränger och Fars dag

Jaha, då var det Fars dag. Ska åka till syster och äta middag ihop med resten av familjen. Tror hon ska bjuda på helstekt benfri kotlett. Och till efterrätt, som jag kommer att ta med mig blir det cremé brule med hallonkompott.

Gjorde ju ett försök till creme brule i fredags, smaken blev väldigt god dock var jag inte riktigt nöjd med konsistensen, tyckte att den blev för rinnig. Så även om den stod inne i 1 ½ timme så hjälpte det inte.

Idag bestämde jag mig för att ha i en äggula extra och konsistensen verkar vara precis som jag vill ha den. Bild, recept och smakupplevelse kommer senare när dom är sockrade, brända och avnjutna.



Av alla överblivna äggvitor gjorde jag chokladmaränger som blev hur goda som helst.



Chokladmaränger

ca 30 st

2 ½ dl äggvita
5 ½ dl socker
75 g mörk choklad

Sätt ugnen på 130 grader. Blanda äggvita och socker i en rostfri bunke. Sätt bunken över vattenbad och värm marängsmeten till ca 55-60 grader under vispning. Ta bort bunken från vattenbadet och vispa marängen med elvisp tills det kallnat.

Smält chokladen på låg effekt i micron, ha koll på det noga och rör under tiden. Rör ner chokladen i marängen och rör några varv så marängen blir marmorerad. Klicka ut marängen med hjälp av två skedar på en plåt med bakplåtspapper.

Grädda i nedre delen av ugnen i ca 35-40 minuter, de ska vara lite sega i mitten.




Inga kommentarer: