tisdag 18 november 2008

Chokladkaka med vit chokladglasyr

Fick besök av M's syster A idag och då passade jag på att baka en av alla "ska provarecept" och detta var ett riktigt gott recept, fast man ska kanske inte ta alltför stor bit då den var rätt söt.
3 dl strösocker
2 ägg
3 dl vetemjöl
3/4 dl vatten
3/4 dl mjölk
150 gr smör
3 tsk vanillinsocker
3 msk kakao
2 tsk bakpulver
GLASYR:
100 gr smör
2 tsk vanillinsocker
1 dl vispgrädde
2 dl strösocker
2 dl florsocker
75 g vit choklad

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda mjöl, vanillinsocker, kakao och bakpulver. Smält smör och tillsätt vatten och mjölk att koka upp. Blanda detta i smeten, omväxlande med de torra ingredienserna. Smöra och bröa en rund bakform. Häll i smeten.
Grädda i 175° ca 40 min.
Stjälp upp kakan. Låt den kallna och dela den sedan vågrät. (En del av glasyren ska läggas mellan kakan och resten över.)
Blanda ingredienserna till glasyren (utom chokladen) i en kastrull. Låt koka tills glasyren blir jämn och glansig ca 5 minuter. Ta av från plattan och lägg i chokladen, rör om tills chokladen smält.

Låt svalna något. Lägg hälften av glasyren emellan och resten ovanpå.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ser mumsigt ut!

Tac kför din kommentar i min blogg. Om du provar att baka hjärtan med pepparkakskrydda så berätta gärna hur det blev. Jag tror det blir smaskigt det med. :D

Nadja

Stina sa...

Jag och en kompis provade att ta denna glasyr och lägga ovanpå cupcakes. Minskade andelen socker och woop vad gott det blev :D