fredag 7 november 2008

Ugnsstekt falukorv med mos

En av M's absoluta favoriträtter blev det till middag idag. E brukar också digga mos och korv, idag var han dock inte impad, undra just om det kan ha att göra med att vi fikade med M's syster och bror. En stor krämbulle med hur mycket kräm som helst och snickerskaka. Riktigt mumma.

Här kommer receptet på korven iaf och måtten är ungefärliga.


½ falukorv
Fyllning:
½ gul lök, fint hackad
2 msk bostongurka
3 msk majonnäs
3 msk creme fraiche
2 msk chilisås
½ dl riven ost
salt och grovmalen svartpeppar
1 tomat

Sätt ugnen på 225 grader. Blanda ingredienserna till fyllningen (utom tomaterna). Skär ett snitt i korven på längden. Fyll korven med röran och lägg klyftade tomater över. In i ugnen ca 20 minuter.


För 2 veckor sedan var jag på Torekov spa och givetvis fick hur god mat som helst. Till efterrätt ena dagen fick vi cremé brulee. Jag har tidigare fått för mig att det är nog något jag inte är speciellt förtjust i, men vad fel jag hade. Hur god som helst var den iaf och nu är jag helt inne på att få hitta ett recept i samma klass.
Så nu har jag min första provomgång i ugnen, så nu är det bara att vänta och se om detta receptet är något att ha. Återkommer senare med resultatet.

Inga kommentarer: