onsdag 22 oktober 2008

Rosa brända mandlar

Gott, men det stelnar otroligt fort så jag tyckte dom var svåra att få fina.

100 sötmandel
3,5 dl strösocker
50 ml glykos (1 tub, finns på apotek)
1 dl vatten
2-3 tsk röd karamellfärg

Rosta mandlarna i en het stekpanna. Gnid mandlarna rena från skal med en handduk. Blanda socker, glykos och vatten i en tjockbottnad gryta. Koka sockerlagen på ganska hög värme, utan lock. Koka tills det blir 115 grader varmt, eller så att trådprovet funkar.Tillsätt karamellfärgen. Häll massan i en OLJAD porslinsskål och det svalna något. Arbeta massan med gaffel tills den tjocknat och tillsätt sedan mandlarna. Arbeta tills massan är ganska stel.Häll allt på en plåt. Sära på mandlarna och forma massan så det ser fint ut.

1 kommentar:

Anonym sa...

borde skrivas i receptet, efter upphällning av massan i porslinsskål, att du bör vara mycket försiktig med att röra om för mycket. Jag skulle t.o.m ta bort "arbeta massan tills den blir ganska stel" och bara skriva: vänd ner mandlarna i massan och skjälp upp på plåt. Så fort du börjar arbeta massan så tar det bara ett fåtal sek innan den börjar ljusna till mer rosa än röd och då är det nästan för sent, då stelnar den på en millisekund och blir till cement och näst intill oformbar. Bara så ni vet. Jag vill påstå att jag är ganska vass på matlagning och jag misslyckades två gånger. En annan sak, massan är fortfarande ganska varm sålänge den är formbar så att forma med fingrarna kan bli svårt.